3 forslag til hvordan du kan lage din elevator pitch
May 11, 2017Hva svarer du når du får spørsmålet: ”hva gjør du” eller ”hva driver du med”? Hvordan skaper du interesse og engasjement hos nye potensielle kunder eller arbeidsgivere? Hva kan du si for å skape nysgjerrighet og engasjement uten å bruke for lang tid?
Det er dette en elevator pitch handler om.
Prinsippet går ut på at du skal ”selge deg selv” på få minutter – slik at du har fått sagt det viktigste før heisturen er over.
Det handler ikke om å si alt, men heller skape nysgjerrighet og interesse for å ta et møte for å få mer informasjon.
Det hendler om å få frem din unikhet og hvordan du er annerledes enn dine konkurrenter uten at det virker som direkte salg.
Hvordan lage din elevator pitch. Hvordan bør du tenke?
Her er 3 spennende forslag til hvordan du kan lage din unike elevator pitch:
Målgruppen i disse forslagene kan være alt fra potensielle arbeidsgivere, potensielle samarbeidspartnere, nye nettverksforbindelser eller potensielle kunder.
1. Wow – how – now
Wow handler om å si noe som vekker nysgjerrighet (for eksempel ved bruk av humor, et overraskelsesmoment eller spørsmål).
How forklarer wow-elementet.
Now handler om å vise konkrete eksempler i forholdt til hva du gjør.
2. Utfordring – Konsekvens – Løsning
Utfordring handler om å snakke om en relevant utfordring som du tenker at målgruppen din kjenner seg godt igjen i.
Konsekvens handler om å vise til konsekvensene for din målgruppe av å ha denne utfordringen
Løsning handler om å presentere din løsning. Hva du kan bidra med som gjør som kan hjelpe og løse utfordringen.
3. Hva – Hvem – Hvordan
Hva er det du tilbyr.
For hvem er dette aktuelt for
Hvordan fører dette til gevinster for målgruppen din.
Det er viktig at du bruker dine ord og sjargong i elevator pitchen din. På den måten bygger du personlige merkevare samtidig.
Jobb gjerne litt med disse 3 malene og finn den som passer best for deg. Du kan også med fordel variere litt ut fra om du presentere det muntlig eller skriftlig.
Hva med å inkludere din elevator pitch som innledning til oppsummeringen på LinkedIn?
Når det gjelder den muntlige versjonen, så er det viktig at du øver den godt inn – gjerne med flere varianter – slik at det oppleves som naturlig og ikke noe du har forhåndsprogrammert.
Har du allerede laget en elevator pitch, del den gjerne med oss i kommentarfeltet. Eller har du en annen favorittmal for elevator pitch, del den gjerne!
PS! Jeg holder jevnlig workshop om spennende tema i forbindelse med merkevarebygging og det å tydeliggjøre hva som gjør akkurat deg unik. Les mer her!