De 10 vanligste fallgruvene i merkevarebygging
Mar 31, 2017Det er mange som forsøker å styrke sin personlige merkevare uten å lykkes. Det er også mange sterke merkevarer som har prøvd og feilet før de endelig fikk suksess. Uansett hvor vi er i prosessen kan vi spare tid og ressurser på å lære av de feil som andre har gjort før oss.
Vi er en personlig merkevare enten vi liker det eller ikke, så det gir stor gevinst å ta mer styring. Sjekk også videoen "Derfor er du en personlig merkevare"
Merkevarebygging kan være enkelt og givende, men også komplisert og frustrerende.
Unngår du disse feilene er det stor sannsynlighet for at din merkevarebygging både blir enkel, givende og ikke minst lønnsom.
Det å ha en sterk og tydelig merkevare gjør det enklere å skille oss ut fra andre aktører, tiltrekke oss de jobbene som passer oss best og ikke minst finne riktige samarbeidspartnerne og kundene.
Enten du er selvstendig næringsdrivende eller ønsker å tydeliggjøre deg som jobbsøker, vil du ha nytte av å utvikle din personlige merkevare.
Her er 10 fallgruver du bør unngå når du skal bygge din personlig merkevare:
- Å tro at personlig merkevare er det samme som ditt navn, cv eller utseende
- Å gå for fort frem uten at du også jobber med din personlige utvikling
- Å mangle forståelsen mellom ditt nåværende og ønsket merkevare. Altså hvordan du oppleves i dag vs hvordan du ønsker å bli opplevd.
- Å gjøre din personlige merkevare for kompleks
- Å prøve å kopiere andre, heller enn å være ekte og autentisk DEG
- Å undervurdere viktigheten av å ha en rød tråd eller helhet i det du gjør og sier
- Å være alt for korrekt og seriøs og dermed ikke vekke følelser eller engasjement
- Å prøve å være noe for alle heller enn å ha en klar og tydelig målgruppe
- Å unngå å være tilstedet på sosiale medier
- Å glemme at ALT KOMMUNISERER
Sjekk også det gratis minikurset: Finn din autentiske merkevare.
Hvis jeg skal trekke frem et av punktene som jeg opplever som det aller viktigste å unngå, vil jeg trekke frem:
Nr 5. Å prøve å kopiere andre heller enn å være ekte og autentisk i forhold til deg selv.
Hvis du prøver å kopiere andre på bekostning av å være deg selv kan du få en veldig komplisert hverdag og det kan ta mye energi og krefter.
Sjansen er dessuten stor for at folk opplever at du ikke er helt autentisk. Men det værste er nok at du vil etterhvert oppleve å miste deg selv på veien.
Holder du deg unna disse fallgruvene blir det både lettere, mer gøy og du oppnår større suksess.
Ønsker du inspirasjon til å styrke din personlig merkevare sjekk ut minikurset "Finn din autentiske merkevare". Kurset er GRATIS.
Lykke til med å bygge din personlige merkevare.
Husk det er bare en som er som deg - du er helt unik.