Har du behov for en facelift?

personlig merkevare personlig merkevarebygging Apr 09, 2017

Da tenker jeg ikke på en oppfriskning av hud og kropp eller en "bli ny dag" hos frisøren. Jeg tenker mer på en helhetlig oppfriskning av deg som person. En tydeliggjøring av dine unike sider. 

Akkurat som produkter og firmaer har behov for en "facelift" hvis de ikke blir oppfattet helt slik  de ønsker, så kan vi ha behov for å gjøre det samme innimellom.

Det er vel så viktig med en INDRE facelift som en ytre. 

Da jeg begynte min karriere som coach hadde jeg lang karriere bak meg i merkevarebygging, men jeg var ganske uvitende i forhold til hva min egen personlige merkevare var. Jeg hadde sjelden hatt meg selv i fokus eller tenkt over hva som var unikt ved akkurat meg. Jobben min var å finne og tydeliggjøre det unike hos bedrifter og produkter. 

Selv om mange kanskje hadde et klart bilde av hvem jeg var den gang, så var dette ikke noe jeg hadde et bevisst forhold til.

Dessuten skulle jeg inn på en ny karrierevei som coach. Jeg skulle ut av det "godt etablerte næringslivet" hvor jeg kunne lene meg på bedriftens solide merkevare til å jobbe for meg selv som gründer og være min egen merkevare. 

Jeg hadde dessuten gått noen runder med egen personlig utvikling, så den gamle Eilen var moden for en facelift, en tydeliggjøring og en oppfriskning.

  1. Mine verdier

Det første jeg måtte gjøre var å finne ut hva som var viktig for meg og hva som var mine verdier. Jeg trengte også å tenke gjennom hvordan jeg var på mitt aller best og hvordan jeg ønsket at folk skulle oppfatte meg. 

2. En realitetssjekk

Deretter trengte jeg å finne ut hvor stort gapet var mellom slik jeg ble oppfattet av venner, kjente og kollegaer til hvordan jeg ønsket å bli oppfattet.
 
Noen ganger kan du få en aha-opplevelse av å spørre venner og bekjente om å beskrive deg med 3-5 adjektiver.

Ikke fordi de sitter på fasiten, men fordi det kan fortelle deg hva du har kommunisert og hva du har hatt fokus på frem til nå, både bevisst og ubevisst. 

Det kan gi deg nyttig input til hva du bør ha mer fokus på fremover for å tydeliggjøre hvem du er. 

3. En god og nyttig tilleggseffekt

En fin tilleggseffekt når du blir tydeligere på hvem du er og hva du står for, er at det blir enklere å ta valg i livet. Det blir enklere å prioritere. 

Har du lyst på noen tips til å finne din autentisk merkevare? Bli med gratis minikurs hvor du får spørsmål, øvelser, en bok og en guidet meditasjon som sammen kan hjelpe deg i prosessen med å finne din autentiske merkevare. Sjekk ut kurset HER

Lykke til med å tydeliggjøre din personlige merkvarebygging.